Klip klapper klip klap……. - Reisverslag uit Terschelling, Nederland van Thomashuis Sint Nicolaasga - WaarBenJij.nu Klip klapper klip klap……. - Reisverslag uit Terschelling, Nederland van Thomashuis Sint Nicolaasga - WaarBenJij.nu

Klip klapper klip klap…….

Door: Thomashuis Sint Nicolaasga

Blijf op de hoogte en volg Thomashuis Sint Nicolaasga

26 Augustus 2015 | Nederland, Terschelling

Vandaag vroeg opgestaan met z’n allen. Brood smeren en ook voor de lunch om mee te nemen.
Daarna allemaal naar de haven naar de auto’s. Die stonden namelijk daar geparkeerd omdat het bij Huize Brandaris een drukte van belang is. Er was een braderie aan de gang en dan mogen de auto’s daar niet blijven staan. Maar wij hebben geen tijd voor de braderie. Wij gaan naar Oosterend, het andere eind van Terschelling, daarna komt er alleen nog natuurgebied.
In Oosterend is “puur Terschelling”, waar wij een lounge huifkar hebben afgehuurd met brede banken en lekkere zitkussens. Helemaal voor onszelf en met de chauffeur Anne, of wel koetsier. Maar die man trekt die kar niet zelf, daar heeft hij drie Friese paarden voor, te weten Gerrit, Potske en Lotte. Het leuke was dat deze paarden nog origineel zijn. Dus hadden de dames als de heren een snor. Die hadden de paarden om te voelen, als ze aan het grazen zijn. Ongeveer zoals bij katten.
Na het inspannen en klaarmaken van de huifwagen wat een heel werk is konden wij instijgen en vertrekken. Anne stuurde ons eerst door de duinen en de heide velden. Konden we wat cranberrybesjes proeven, maar deze waren nog erg zuur. Daarna moesten de stevige wandelaars uitstappen en trokken de paarden de zware kar over de hoge duin. Dat ging in galop naar boven en stapvoets naar beneden. Anne stond dan op de rem. Daarna weer op de kar en over het strand naar de zee. Daar was nog een tweede huifkar waar een groot sleepnet achter werd gehangen. Daar zat een bord aan wat het net de zee introk en zo werd het net tien meter de zee ingetrokken door de paarden zonder al te natte voetjes te krijgen. Alleen een vrijwilliger moest de zee in om het bord in zee te hangen. Zo’n gek is er altijd wel aldus Anne. Nou wij niet hoor, hoge golven joh.
Goed, ik hoop dat het allemaal te volgen is, maar na twee sleepjes hadden we voor iedereen een garnaal gevangen. Dus die opbrengst viel wat in het water, maar beter iets dan niets.
Toen weer verder over het strand naar de duinen en daar weer overheen en terug naar de stallen van Puur. Een prachtige tocht waar iedereen van genoten heeft. Om de beurt voor op de bok en even kletsen met Anne, die dat zelf ook heel goed kan. Hij heeft vele verhalen, zodat wij weer wat wijzer zijn geworden. Terug op de stal werden de paarden uitgespannen en kregen wij een demonstratie garnalen koken en hoe we ze uit hun jasje moeten pellen. Daar kregen wij niet echt handigheid in, en laten dat voortaan over aan de dames in Marokko, die dat voor de firma Heiboer doen. Om de karige lunch van één garnaal te compenseren hebben wij daar de meegenomen broodjes genuttigd.
Toen de boel bij elkaar gepakt en naar de laatste strandtent voor Ameland te bezoeken. Daar hebben we een heerlijke koffie of thee genomen met een taartje. De strandtent heet “Heartbreak Hotel”. Het thema laat zich raden, geheel in de stijl van Elvis de Pelvis. Helemaal jaren 50/60 ingericht met bijbehorende muziek. Heel gezellig. Een aantal zijn daarna naar Huize Brandaris gegaan om daar te rusten en te chillen met lekker ontspannende muziek. Carin ging nog even langs bij de schapen boerderij, samen met Pieter Jan, Maartje, Jorien en Hannie. Lekker kijken hoe het daar toe gaat, een schapenijsje gegeten en zien hoe de schapen thuiskomen. Daarna werden ze gemolken, 25 schapen gelijktijdig. Een prachtig gezicht en een boer die er leuk over kon vertellen.
Thuis in Huize Brandaris werd ondertussen een heerlijke soep bereid met stokbrood en salade. Dus we hebben heerlijk gegeten.
Om tien uur zijn Henk en Wisse met Jorien, Maartje, Pieter Jan en Marko naar Hoorn getogen, want daar treed Hessel op, een beroemde zanger op Terschelling. Geweldig optreden met vele bekende nummers die hij leent van andere beroemde zangers. Ook zijn dochter Tess deed nog een duit in het zakje, zo zong zij een prachtig duet met haar vader. Vannacht om kwart voor een lagen we in bed. Tsjonge jonge wat een mooie dag.

• 28 Augustus 2015 - 00:07

Mirjam:

Hallo stelletje bof konten. Wat een superweek was dit weer. Nog een nachtje dromen op Terschelling en dan weer huiswaarts. Ben benieuwd naar je verhalen, Maartje. Knuffel van mama

• 28 Augustus 2015 - 05:55

Thomashuis Arum:

Hallo daar vakantiegangers,

Wat doen jullie allemaal leuke dingen, nog lekker genieten.
    groetjes Thomashuis Arum.

• 28 Augustus 2015 - 07:39

Clara Minnema:

Lieve vakantiegangers.

Wat hebben jullie veel beleeft. Geweldig.
    Een hele mooie vakantie!

Voor straks........Welkom op de Heide, en nagenieten.

Groeten van Clara.

• 28 Augustus 2015 - 08:48

Aafje:

Hallo vakantiegangers, weer veel beleefd lees ik wel. Ben benieuwd naar de verhalen dit weekend, vast heel veel dingen die dan weer voorbij komen als we de foto,s er bij zoeken op facebook, leuk leuk.

groet van aafje tut voor marko

• 28 Augustus 2015 - 20:03

Hilde En Huub:

Hallo allemaal,
    Wanneer jullie dit lezen, zijn jullie al weer thuis. Kwam er nu pas aan toe om jullie verslag te lezen, zo te lezen hebben jullie het, volgens mij, weer prima naar de zin gehad en is de vakantie voorbij gevlogen. Ben heel benieuwd naar de verhalen van Hannie!!!
    Groetjes voor allemaal en speciaal voor Hannie een knuffel.
    Huub en Hilde